Blog

JÓGA ZÁJEZD NA BALI – ZÁŘÍ s Vendulou Černou

Publikováno 24.9.2017

Hurá, je to tady!

Těšíme se na ten den už více než půl roku a nyní jsme se konečně společně sešli na letišti. Poznali jsme se rychle, Vendulka už k nám z dálky přijíždí s košíkem plným yoga wheel koleček, které si každá z nás přibalí do kufru – a můžeme letět! Jógový pobyt na Bali – jedeme!

První let je rychlý a hladký, přelet pouze do Amsterdamu, kde společně přestupujeme na nejdelší část letu – do Hong Kongu. 11,5 hodiny je náročných, servis posádky je však skvělý, po celou dobu letu se o nás starají, neustále podávají nápoje, jídlo je výborné (vyzkoušena i vegetariánská strava) a díky dotykové obrazovce s možností promítání desítek filmů nám to vlastně i docela uteklo.

V Hong Kongu nás přivítala mlha – i to však mělo svoje kouzlo, když kolem nás vykukovaly zelené kopce a na druhé straně přístav. Pak už jen přelet na BALI – a jsme tu, jupí!

Že je Bali světovou jedničkou v nejoblíbenější destinaci bylo znát především na délce front čekajících turistů, které nás zdržely – ale na to nejlepší se musí hold počkat. V příletové hale už na nás čekal náš řidič, zavazadla jsme naložili do aut a vydali se směrem k vilám.
Jakmile na letišti vyjdete ven, dýchne na Vás místní atmosféra. Projížděli jsme okolo dětí hrajících si u silnice se psy, pozorovali jsme desítky skútrů předjíždějící nás ze všech stran a také krásný západ slunce, který nás provázel až k vile.

Na vile už na nás čeká naše DELEGÁTKA Verča s welcome drinky (melounové smoothie, mňam!) – tak si na to společně přiťukneme a jdeme se zabydlet. Obě vily už byly připravené jen pro nás…

Večer jsme se společně sešli na krátké informační schůzce a poté se vydali za roh do vyhlášené restaurace na první společnou večeři. Ta se však vzhledem k únavě příliš neprotáhla a všichni jsme se už těšili do postele.

První dojmy?

Lidé jsou tu opravdu takoví, jak se o nich mluví – číší z nich RADOST, ÚSMĚVY, POKORA a VDĚČNOST.

Hned po výstupu z letadla ucítíte vysoké vibrace, kterými je Bali proslulé. Nám se navíc blíží úplněk.

3/9/2017

První ráno na Bali. Probouzí nás zpěv ptáků, lehký teplý vánek, bublající voda v bazénu u vily a také nedočkavost, co vše nás čeká. Před první jógou slupneme kousek ovoce z mísy, kterou nám při příjezdu byla připravena (nejžlutější manga, sladké mini banány nebo dragon fruit zralé tak, jak to z Čech rozhodně neznáte).

Ranní JÓGA nám všem přišla vhod, po dlouhém letu není nad to si protáhnout celé tělo a zároveň se naladit na místní vlny.

Po józe následuje první snídaně – všude voní sladké palačinky a ovoce, vajíčka na všechny způsoby a tousty s džemem. Na společné schůzce s delegátkou se dozvídáme podrobné informace o ubytování, okolních plážích, možnosti zapůjčení skútrů, objednání masáží do vily na každý večer, tipy na restaurace a kavárny, … a pak už jsme se všichni vydali prozkoumávat pláže.

Někdo už na skútru, my se první den rozhodli zůstat „doma“ a navštívit Bingin Beach, nad kterou bydlíme. Po příjemné cca 7 minutové procházce okolo ostatních vil a schody dolů kolem restaurací se nám otevře krásný pohled na bílý písek, lehké vlny a atmosféru, kterou jsme už na jiné pláži nenašli. Kolem voní rýže, čerstvé ryby, ovocné koktejly, hraje příjemná hudba a vy se buď rozhodnete z písku sledovat surfaře, zaplavat si, nebo si dát něco dobrého a vše sledovat ve stínu z terasy.

Na Bali je velmi důležité znát časy přílivu a odlivu. Některé PLÁŽE při přílivu úplně zmizí a odpočinete si na nich pouze při odlivu, jiné jsou na druhou stranu při odlivu s odkrytými kameny špatně schůdné, případně mají tak málo vody, že se nevykoupete. Nám v tento termín odliv vrcholil ve 14:42, a každý den se o půl hodiny posouvá (příliv pak vrcholil ve 21:00). Výběr pláží je velmi rozmanitý a každý den tak můžete navštívit jinou.

Každý si zvolil vlastní program, někdo objevoval pláže v okolí, někdo jezdil opakovaně na tu nejoblíbenější. Kromě skútru se po okolí snadno dostanete taxi službou, Uberem, případně stopem.

Pláží je v okolí spoustu, nejdál je to 20 minut na skútru (ale i ty za to rozhodně stojí) nejbližší máte cca 7 minut pěšky (my se každou chvilku zastavovaly a fotily, takže to trvalo déle :)). A komu se zrovna nechtělo chodit nebo jezdit na pláže, odpočíval u bazénu ve vile. Bazén je skvělý nejen na osvěžení, ale díky své délce si v něm i slušně zaplavete – z jeho konce je nejkrásnější výhled na celé zázemí vily.

Pravda je však taková, že na Bali je tolik co k vidění, že málokdo z nás zůstal delší dobu ve vile – každý z nás se snažil volné chvíle využít co nejlépe. Čas tu ubíhal velmi rychle a tak nkteří z nás denně spali sotva 6 hodin, aby ze dne měli co nejvíce a z okolí prozkoumali co největší část. Bali Vám prostě stejně nedá spát. 🙂

Každé ráno jsme se s Vendulkou Černou protáhli (a taky pěkně zapotili) při józe pro energii s pozdravy slunce, večer nás pak čekala wheel yoga, tedy jóga se zapojením speciální pomůcky, tzv. jóga kolečka. To je skvělé na promasírování a prokrvení různých částí těla, zlepšení rovnováhy a posílení hlubokých svalů, o čemž jsme se všichni přesvědčili.

Pokud jste milovníky JÍDLA – Bali Vás určitě nezklame. Levnou a velmi chutnou balijskou gastronomii můžete vyzkoušet ve warungu, které se nachází téměř všude. Smažená rýže či nudle jsou samozřejmostí, na své si přijdou i milovníci ryb – čerstvě ulovenou rybu si můžete přímo na pláži vybrat a pak si jí vychutnat u západu slunce. A až Vám začne rýže lézt ušima, 5 minut od vily zrovna otevřeli výbornou italskou restauraci. Po cestě na pláž pak objevíte spoustu kaváren, podávající výbornou organickou kávu a na pohled krásné „instagram approved“ pokrmy jako acai bowls, veggie burgery a saláty na tisíc způsobů.

V rámci jóga zájezdu se pak podíváte také do vnitrozemí. První VÝLET jsme započali v chrámu GUDUNG KAWI, kde nám náš balijský průvodce mluvící česky podal zasvěcený (a vtipný) výklad, obdivovali jsme rýžová pole, obrovské množství obětinek všude kolem a nasávali atmosféru provoněnou vonnými tyčinkami.

Na oběd jsme vyzkoušeli tradiční balijská jídla – např. Gado Gado v restauraci přímo u OČISTNÝCH PRAMENŮ, které byly naší další zastávkou. Pro vstup Vám zapůjčí sarongy pro zahalení kolen, což je pro návštěvu chrámů a posvátných míst nutné. Další sarong si pak zapůjčíte, pokud máte zájem se očistit a načerpat energii pod prameny. To provází rituál, kterým jsme před očistou prošli – chvilka meditace s obětinkou. Jedná se o velmi zvláštní místo plné vibrací a energie, všichni jsme z tohoto místa odjížděli příjemně osvěžení i unavení zároveň. A celý den jsme rozdávali úsměvy!

Po cestě do známého města UBUD jsme míjeli proslulá rýžová pole. Rýže byla v době naší návštěvy mladá, ale už krásně zelená, což utvářelo obrázek typický z cestovatelských příruček.

Pár fotek a nějaký suvenýr na památku a už se blížíme k Ubudu, kde jsme navštívili proslulé trhy. Najdete zde opravdu vše – alespoň vše, co byste si chtěli z Bali odvézt, nebo to přivézt někomu pro radost. Od vonných tyčinek, sošek, náhrdelníků a náramků po oblečení, sarongy, obrazy, lapače snů … To nejkrásnější je ručně a s láskou dělané a vy si musíte s láskou usmlouvat cenu. Je to ale zábava! Výsledky našeho smlouvání jsme zhodnotili u večeře v útulné palačinkárně a se setměním jsme se vraceli zpět do vily.

V průběhu pobytu jsme si mohli vyzkoušet různé styly jógy. Nejzábavnější a zároveň nejspíš nejnáročnější (ale to hlavně kvůli tomu smíchu:)) byla partnerská jóga.

… někdy byly cesty na jógu na pláž více než zábavné – třeba když cesta na tajnou pláž vede přes výběh s dobytkem … 🙂

Při prozkoumávání jižní části ostrova si nelze nevšimnout, jak se od sebe jednotlivé části ostrova liší. Bali je opravdu pro každého, nebo lépe – každý si zde najde to své. Nám se nejvíce líbilo právě tam, kde jsme bydleli, tedy v klidnější části u pláže BINGIN, v části nejvíc proslulé pro surfování. Davy turistů zde nenajdete, jen příjemnou atmosféru, několik kaváren a restaurací, klid a krásné západy slunce. Stačí několik minut jízdy a můžete se ocitnout mezi stovkami lidí na rušné několikapatrové diskotéce na útesu, opačným směrem k letišti pak můžete navštívit pulzující města jako Canggu nebo Seminyak …

Na protější východní straně se nachází středisko Nusa Dua. To je vhodné především pro rodiny s dětmi, případně ty, kteří chtějí mít vše na jednom místě. Najdete zde resorty poskytující veškeré zázemí – balijskou atmosféru zde však nečekejte, vše je maximálně přizpůsobeno turismu. Zdrželi jsme se tedy pouze na oběd v komplexu obchodů a restaurací a večer si už užívali klidný západ slunce na terase jedné z restaurací na Bingin Beach.

Druhý celodenní výlet v rámci jóga zájezdu jsme započali brzy ráno chrámem TANAH LOT a vedlejším BATU BOLONG. Cestou k chrámu už se turistům otevíraly malé obchůdky se suvenýry a sarongy a celý komplex je u pobřeží – chrám Tanah Lot znamená v překladu chrám na vodě. V době naší návštěvy byl příliv, chrám byl tedy z větší části oddělen od souše mořem, při přílivu se však dá dojít až k němu. Pořídili jsme několik krásných fotek, nasáli místní atmosféru a už jsme se proudy přijíždějících turistů vraceli zpět, abychom mohli vyrazit dál.

Oběd jsme měli naplánovaný v resortu JOSHUA DISTRICT. Jedná se o komplex několika vil a restaurace s kavárnou – celé vystavěné z lodních kontejnerů. S myšlenkou přišla česká rodina Černých – Češi nás také provedli po jedné z vil. Každá je zařízena v jiném stylu dle přání jejího majitele – námi navštívená byla vybavena ve stylu industriálním, měla krásný bazén a výhled na rýžová pole, za nimiž vykukoval oceán. K obědu si zde můžete objednat jeden ze superzdravých pokrmů (skvělá tomatová polévka s červenou řepou, vegan wrap, green smoothie) a nebo si dát kachnu s knedlíkem a červeným zelím.

Ano, čtete správně – kuchaři jsou zde vyškolení od nejlepších českých šéfkuchařů, takže v nabídce naleznete i české klasiky. Po obědě si můžete s hrnečkem výtečné kávy projít galerii s uměním vytvořeným manželi Černými, případně si zde zakoupit oblečení Very Mary, náramky, apod. Celé zařízení je velmi nápadité a originální, nahlédnout můžete přímo do dílny, s drinkem se kochat výhledem na rýži, potkat zajímavé lidi a načerpat inspiraci.

Po obědě (a dostatečné fotodokumentaci) jsme se přesunuli na poslední zastávku – do města SEMINYAK. Město je proslulé nejen nočním životem a butiky ale také širokou pláží, kde se každý večer lidé schází, aby pozorovali západy slunce.

Nejznámější nákupní ulice Raya Basangkasa a Kayu Aya jsou doslova přeplněné originálními a nápaditými butiky s oblečením módním i sportovně zaměřeným, s doplňky do interiérů, najdete zde množství skvělých restaurací i kaváren, freshbarů i místní prodávající suvenýry.

Rozdíl oproti Ubud marketu je jasný – odpadá smlouvání a ceny jsou většinou pevně dané. Příjemnou procházkou jsme se i s nákupními taškami vrátili k pláži, kde se obloha začala nádherně zbarvovat a slunce klesalo níž a níž. Byl to opravdu krásný večer a ten den jsme si uvědomili, že se nám pobyt krátí a jak moc vám čas utíká, když se báječně bavíte a máte kolem sebe skvělé lidi.

Poslední dva dny pobytu jsme každý věnovali odpočinku, užívali jsme si, co nám ostrov nabízel ať už ohledně pláží, tak jídla a zábavy a cítili jsme se plní energie díky skvěle vedeným lekcím s Vendulkou Černou, kterými nás každé ráno a večer provedla.

Pobyt jsme zakončili nezapomenutelnou večerní jógou na pláži s meditací a při nádherném západu slunce.

Každý si z Bali odvážíme něco jiného. Nespočet fotografií, suvenýrů, nedocenitelné vzpomínky a zkušenosti, odpovědi na otázky … většina z nás se však shodne na tom, že bychom se rádi brzy vrátili zpět.

Poleťte příště s námi – Bali se nedá popsat, Bali se musí zažít!